S vetou „Politics is sometimes like a comedy“ … sa stretne študent v učebnici angličtiny. A niekto, nejeden, nielen tam, ale aj v realite. Na ostatnom rokovaní zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) vo februári 2020 pri bode 6 vzniklo veľa zaujímavých situácií.
zápisnica: https://dz2fe.vucke.sk/downloadZapisnica.ashx?ID=147
zvukový záznam: https://web.vucke.sk/sk/samosprava/zastupitelstvo/zasadnutia/vo5zast16.html
Rozprúdila sa diskusia o meganájomnom, o ktorom sa debatovalo už niekoľkokrát na zastupiteľstve. V minulosti som sa vyjadril nielen v rozprave na zastupiteľstve, ale aj verejne pre média, aj verejne v blogu a na FB, ale v diskusii som bol poslancom „poučený“, že som sa nemal vyjadrovať v blogu, ale v tom čase v zastupiteľstve. Je možné, že pre niekoho nie je zrozumiteľné, ak uvediem, že „… myslím, že už som to viackrát povedal, aj médiám, aj verejne som sa vyjadril na svojom facebook-ovom profile, aj v rámci svojho blogu …“ …, teda „aj“ znamená „aj“ a nielen „len“. Takže fakty, ak niekto už zabudol na diskusie v zastupiteľstve. K téme som sa vyjadril (okrem ostaného 16. ZKSK – 24.02.2020) už na:
7. ZKSK – 27.08.2018 – bod 16,
https://dz2fe.vucke.sk/downloadZapisnica.ashx?ID=136
10. ZKSK – 25.02.2019 – bod 4 a bod 9,
https://dz2fe.vucke.sk/downloadZapisnica.ashx?ID=141
12. ZKSK – 24.06.2019 – bod 4b),
https://dz2fe.vucke.sk/downloadZapisnica.ashx?ID=143
spolu rozprava v trvaní 2 hod. 7 min…. ale asi niekoho irituje, že na zastupiteľstve prednesiem svoj názor, nerozprávam to, čo sa chce počuť, ergo nedržím ústa …tak sa pristúpi k ďalšiemu kroku – zatvoriť mi ústa:
https://dz2fe.vucke.sk/downloaddoc.ashx?ID=6153&Resolution=yes
https://dz2fe.vucke.sk/downloaddoc.ashx?ID=6152&Resolution=yes
celý materiál bod 6.a Návrh Rokovacieho poriadku Zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja z 16. ZKSK dňa 24.02.2020:
https://dz2fe.vucke.sk/Home/ZasadnutiaDetailBod?id_session=147&id_replicate=8695
Pán poslanec Kravčík sa pustil do porovnávania typov kontrol (tematická a komplexná) a vypustil úvahu, že komplexné kontroly musia byť 5, možno aj 10 alebo 15 násobne časovo náročnejšie a dodal slová: „pokiaľ si to dobre viem zhodnotiť vo svojej laickej hlave“. Poukázal na jednu, podľa neho, unikátnu vec, že napr. v porovnaní s rokom 2016 klesol o 60 % počet komplexných kontrol a zvýšili sa tematické.
Názor o 5, možno 10 alebo 15 násobnej časovej náročnosti je naozaj len laickým zhodnotením. Časová náročnosť komplexnej kontroly (KK) oproti tematickej (TK) je zvyčajne cca 2 až 3 násobne dlhšia, zdôrazňujem obvykle.
O časovej náročnosti, najmä pre nových poslancov, boli informácie uvedené v správach o kontrolnej činnosti za rok 2017 aj 2018, v obidvoch správach na str. č. 6:
https://dz2fe.vucke.sk/Home/ZasadnutiaDetailBod?id_session=128&id_replicate=8345
https://dz2fe.vucke.sk/Home/ZasadnutiaDetailBod?id_session=141&id_replicate=8506
V Správe o kontrolnej činnosti ÚHK KSK za rok 2019, predloženej písomne pre poslancov, boli uvedené (str. č. 5 a 6 – poznámka ku grafu 1 Prehľad počtu kontrolných akcií podľa typov kontrol) špecifiká a aj rozdiel od štandardu časovej náročnosti jednotlivých typov kontrol.
https://dz2fe.vucke.sk/Home/ZasadnutiaDetailBod?id_session=147&id_replicate=8686
Teda cesta od laického posudzovania k správnej interpretácií analýz vedie k používaniu relevantných vstupných informácií a poznaniu vzájomných súvislostí. Preto je absurdné selektívne vyčíslenie a porovnávanie poklesu jedného z typov kontrol, KK o 60 % z roku 2016 k roku 2019.
Na moje vyjadrenie, že pri kontrole v roku 2019 bolo konštatované nezverejňovanie faktúr, pán poslanec Kravčík pripomenul, že povinnosť zverejňovať faktúry bolo od čias Radičovej vlády a toto bol rok 2016, čo znamená, že bolo povinnosťou zverejňovanie faktúr minimálne od roku 2012.
Možno sú analýza a úvahy pána poslanca dosť netradičné, možno nie je ľahké demaskovať kontext, resp. inotaj, a teda možno chcel len zdôrazniť, že sme zistili porušovanie zákona pri povinnosti zverejňovať faktúry. Zaiste vychádzal z informácií z minulosti, s ktorými sa mal ako poslanec možnosť zoznámiť.
Zaklincoval to však pán poslanec Javorský, ktorý v súvislosti s nezverejňovaním faktúr jasne povedal „…ja som to od Vás nikdy nezaregistroval, že ste povedali, že bol porušený zákon“.
Nuž, čo k tomu dodať:
– Na 12. ZKSK dňa 24.06.2019 bolo o tomto zistení hovorené priamo na rokovaní (str. č. 16 zápisnice z 12. zasadnutia ZKSK), citujem: „… Ďalším nedostatkom bolo, že faktúry za nájom neboli zverejňované v zmysle infozákona, na web stránke.“
https://dz2fe.vucke.sk/downloadZapisnica.ashx?ID=143
– Na 12. ZKSK dňa 24.06.2019, bola predložená aj písomná správa poslancom (str. č. 10, kód zistenia E.0.0.3.)
https://dz2fe.vucke.sk/Home/ZasadnutiaDetailBod?id_session=143&id_replicate=8558
– Zhrnutie výsledkov kontroly je dostupné na webe v časti Kontrola/výsledky kontroly (kód zistenia E.0.0.3.):
https://web.vucke.sk/files/sk/samosprava/kontrola/vysledky-kontrol/01_2019_ss-dobsina.pdf
… napriek tomu nehnevám sa a odpúšťam, pán poslanec.
Čo myslíte, stojí za reč vyjadrovať sa k poukázaniu na dodatok k zmluve so Svetom zdravia, a.s., k údajnému vyviňovaniu? … najmä, ak som vysvetlenie všetkým poslancom poslal mailom dňa 10.12.2019. Ale z úcty k mandátu poslanca, aj keď som vyjadrenie poslal opäť mailom dňa 24.03.2020, opäť to ešte raz uvediem, takto verejne. Verím, že pán poslanec Javorský to už zaregistruje.
Nemám sa k čomu vyviňovať, dodatok č. 2 som nepripomienkoval a nebol ani dôvod. Ak by sa dodatok č. 2 k zmluve neprijal, ergo ak by som ho mal pripomienkovať v roku 2014, tak by v súčasnosti Zastupiteľstvo KSK ani nemalo možnosť svojim uznesením odmietnuť zápočet pohľadávok a tieto by boli započítané jednostranne zo strany spoločnosti Svet zdravia. Teda bez dodatku by dnes ani pán poslanec Javorský nemal šancu hlasovať / rozhodovať o zamietnutí zápočtu.
Rok 2011 – 9. zasadnutie ZKSK dňa 18.04.2011 – zmluva – jednostranný zápočet – prečo neboli pripomienky k zmluve z roku 2011, je potrebné sa pýtať bývalého hlavného kontrolóra.
https://dz2fe.vucke.sk/Home/ZasadnutiaDetailBod?id_session=80&id_replicate=6920
Rok 2014 – 8. zasadnutie ZKSK dňa 15.12.2014 – schválenie dodatku č. 2. – výrazne sa vylepšila zmluvná pozícia KSK: KSK dáva súhlas na vykonanie investícií, KSK odsúhlasuje nadobúdaciu hodnotu, započítanie je možné len na základe dohody , nie jednostranne.
https://dz2fe.vucke.sk/Home/ZasadnutiaDetailBod?id_session=105&id_replicate=6819
Na záver krátke vysvetlenie pre pána poslanca Javorského.
– Hlavný kontrolór a ani jeho útvar neukladá sankcie, a ani nemôže ukladať, lebo nie je správnym orgánom. Sankcia v sume 2,55 eur nebola uložená a ani by nemohla byť uložená, nakoľko v zmysle v § 31 ods. 13 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy odvod spolu s penále za porušenie finančnej disciplíny, ktoré za kontrolovaný subjekt nepresiahnu sumu 40 eur, sa neukladá. Ak by pán poslanec prejavil záujem o správu z kontroly, na čo zo zákona má právo, tak by sa o tom tam dočítal.
– Medziročné porovnávanie počtu kontrolných zistení a zvlášť porovnávanie funkčných období jednotlivých hlavných kontrolórov nemá absolútne vypovedaciu schopnosť, nakoľko metodika vykazovania sa od roku 2015 úplne zmenila (vykazujú sa počty kontrolných zistení ako systémová chyba, a nie ako počet/frekvencia zisteného nedostatku). O uvedenom však už bola poskytnutá informácia priamo v diskusií na 4. zasadnutí ZKSK dňa 07.03.2018 (str. č. 11 zápisnice z 4. zasadnutia ZKSK).
https://dz2fe.vucke.sk/downloadZapisnica.ashx?ID=128
Človek si v duchu položí otázku: Naozaj o určitých veciach zvolený poslanec nevie (hlavne, ak sa pustí na zastupiteľstve do diskusie)? Alebo už zabudol? Alebo chcel zabudnúť? Alebo zámerne, demagogicky podsúva svoje úvahy? … ani neviem, čo z toho je horšie…
Verme, že poniektorí „zástupcovia ľudu“ len niektoré (veľmi zriedka) písomné materiály a argumenty v diskusii na rokovaní zastupiteľstva „nezaregistrujú“ a pri hlasovaní o závažných a strategických veciach rozhodujú s poznaním veci, plne vyzbrojení relevantnými informáciami. Verme …
Celá debata | RSS tejto debaty