O tom, že papier znesie všetko a nakoniec aj redaktorovi sa môže natárať hocičo už vieme, len fakty sú fakty a žiaľ, nie vždy sa podarí, aby vyšli na svetlo sveta, tak ako v prípade vyplácania odstupného pre údajné podpísanie dodatku kolektívnej zmluvy dva týždne pred odchodom.
…nakoniec posúďte sami:
Korzár, 08.11.2018:
„ „S týmito zamestnancami by sme sa rozišli tak či tak. Výška odstupného vyplývala z kolektívnej zmluvy, ktorú podpísal môj predchodca dva týždne pred tým, ako odišiel. Ak by dodatok nepodpísal, mohli by sme rozprávať o sume o polovicu nižšej,“ vysvetľoval krajskému parlamentu na ostanom rokovaní Trnka.“
KOŠICE:DNES, 11.05.2020:
„ „Zlegalizovali“ to dodatkom … Trnka tieto výhrady vtedy odmietal s tým, že neporušil žiaden právny predpis. Napriek tomu v decembri 2018 podpísal s odborovou organizáciou dodatok, ktorým v kolektívnej zmluve zaviedol možnosť vyplácať odstupné aj pri ukončení pracovného pomeru dohodou bez uvedenia dôvodu. Dovtedy kolektívna zmluva, tak ako Zákonník práce, dovoľovala vyplatenie odstupného len z dôvodu nadbytočnosti zamestnanca pri organizačných zmenách.“
Takže fakty:
- Dodatok č. 2 podpísaný bývalým županom dva týždne pred odchodom:
… a žiadne doplnenie a zmena ustanovenia týkajúceho sa odstupného (Čl. 16).
- Dodatok č. 3 podpísaný županom Trnkom v máji 2018.
- Dodatok č. 4 podpísaný županom Trnkom v decembri 2018 (po našej kontrole):
… Čl. 16 doplnený o bod 3 – zaviedla sa možnosť vyplácať odstupné aj pri ukončení pracovného pomeru dohodou bez uvedenia dôvodu.
Len na okraj: Ak náhodou sa Vám dodatky ku kolektívnej zmluve nezobrazia … to takto kraj, sťa by skokan v rebríčku transparentnosti TIS, zverejňuje povinné informácie v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií).
Ak ste sa nedostali k zverejneným dodatkom KZ, tak sú tu:
Pred nedávnom sme sa z médií dozvedeli:
„Pozreli sme si údaje dohodárov, môžem vás ubezpečiť, že v minulosti ich bolo ešte viac a za väčšie peniaze. Teším sa na porovnávania,“ povedal v rozprave (župan Trnka).“, ale aj:
„Ak by sa pozrel (hlavný kontrolór) na tieto dohody komplexnejšie, prišiel by na to, že napríklad v roku 2007 zamestnával úrad až 141 dohodárov. Súčasnému vedeniu však vyčíta extrémny nárast takýchto zmlúv, avšak aktuálne má úrad uzatvorených 46 dohôd.“
Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22413418/zupan-trnka-zastavil-kontrolu-stopol-aj-ine-schvalene-uznesenia.html
Poznámka na okraj: Nuž, ja by som sa ako hlavný kontrolór veľmi rád pozrel na niečo komplexnejšie a hlavne podrobnejšie, ale to by mi Úrad KSK nemal v júni 2019, po 5 rokoch práce, zablokovať prístup do účtovného systému KSK (SAP, BW účtovné výkazy).
Stanoviská k záverečnému účtu ako hlavný kontrolór KSK vypracovávam už od roku 2015 (k ZÚ za rok 2014) a trend vývoja príjmov a výdavkov, t.j. ich historický vývoj porovnávam za obdobie posledných 10 rokov a rovnako tomu bolo aj v stanovisku k Záverečnému účtu KSK za rok 2019 (teda porovnanie za posledných 10 rokov).
https://web.vucke.sk/sk/samosprava/kontrola/odborne-stanoviska/
Ale samozrejme nie je problém pozrieť sa na výdavky na dohodárov komplexnejšie od vzniku KSK:
Úrad KSK | v EUR | |||||
Rozpočtová klasifikácia | 610 | 637 027 | Mzdy + dohody | 642 012 | 642 013 | Mzdy + dohody + odstupné + odchodné |
Mzdy, platy, služobné príjmy a OOV | Odmeny zamestnancov mimoprac. pomeru (dohody) | Odstupné | Odchodné | |||
rok 2002 | 490 407 | nezistené * | nezistené * | nezistené * | ||
rok 2003 | 840 868 | nezistené * | nezistené * | nezistené * | ||
rok 2004 | 1 214 200 | nezistené * | nezistené * | nezistené * | ||
rok 2005 | 1 519 551 | 26 090 | 1 545 642 | 1 593 | 0 | 1 547 235 |
rok 2006 | 2 017 161 | 16 099 | 2 033 260 | 35 252 | 2 987 | 2 071 500 |
rok 2007 | 2 314 081 | 24 497 | 2 338 578 | 0 | 2 158 | 2 340 736 |
rok 2008 | 2 700 724 | 46 106 | 2 746 830 | 10 921 | 763 | 2 758 514 |
rok 2009 | 2 595 210 | 33 033 | 2 628 243 | 0 | 1 147 | 2 629 390 |
rok 2010 | 2 545 610 | 36 155 | 2 581 765 | 56 217 | 14 838 | 2 652 820 |
rok 2011 | 2 600 966 | 54 709 | 2 655 675 | 27 227 | 8 323 | 2 691 225 |
rok 2012 | 2 534 690 | 61 768 | 2 596 458 | 9 605 | 2 076 | 2 608 139 |
rok 2013 | 2 536 444 | 53 011 | 2 589 455 | 0 | 0 | 2 589 455 |
rok 2014 | 2 781 915 | 63 495 | 2 845 410 | 16 144 | 7 207 | 2 868 761 |
rok 2015 | 3 019 493 | 64 115 | 3 083 608 | 1 749 | 16 801 | 3 102 158 |
rok 2016 | 3 317 465 | 53 833 | 3 371 298 | 0 | 8 724 | 3 380 022 |
rok 2017 | 3 543 803 | 53 318 | 3 597 121 | 13 241 | 4 872 | 3 615 234 |
rok 2018 | 3 389 961 | 162 207 | 3 552 168 | 260 270 | 58 858 | 3 871 296 |
rok 2019 | 3 945 731 | 412 819 | 4 358 550 | 117 096 | 20 385 | 4 496 031 |
* údaje v záverečnom účte nevykazované za Úrad KSK |
Úrad KSK | v Sk | |||||
Rozpočtová klasifikácia | 610 | 637 027 | Mzdy + dohody | 642 012 | 642 013 | Mzdy + dohody + odstupné + odchodné |
Mzdy, platy, služobné príjmy a OOV | Odmeny zamestnancov mimoprac. pomeru (dohody) | Odstupné | Odchodné | |||
rok 2002 | 14 774 000 | nezistené * | nezistené * | nezistené * | ||
rok 2003 | 25 332 000 | nezistené * | nezistené * | nezistené * | ||
rok 2004 | 36 579 000 | nezistené * | nezistené * | nezistené * | ||
rok 2005 | 45 778 000 | 786 000 | 46 564 000 | 48 000 | 0 | 46 612 000 |
rok 2006 | 60 769 000 | 485 000 | 61 254 000 | 1 062 000 | 90 000 | 62 406 000 |
rok 2007 | 69 714 000 | 738 000 | 70 452 000 | 0 | 65 000 | 70 517 000 |
rok 2008 | 81 362 000 | 1 389 000 | 82 751 000 | 329 000 | 23 000 | 83 103 000 |
* údaje v záverečnom účte nevykazované za Úrad KSK |
Tabuľka v PDF tu: Výdavky_mzdy_dohody_KSK
Takže z uvedenej tabuľky asi každému musí byť jasné, že za minulé roky to „za väčšie peniaze“ nebolo. A ani v spomenutom roku 2007. Samozrejme, ak nebudeme porovnávať eurá s korunami :))), t.j. 412 819 eur za rok 2019 a 738 000 Sk (24 497 eur) za rok 2007.
Príloha č. 7 – „Prehľad o čerpaní rozpočtu bežných výdavkov za rok 2007 na Úrade KSK“ v tis. Sk, rozpočtová podpoložka 637027 – Odmeny zamestnancov mimo prac. pomeru, stĺpec „čerpanie rozpočtu“ = 738 tis. Sk.
https://web.vucke.sk/files/dokumenty/pub/financie/Zaverecny_ucet_priloha.pdf
Nebudem hodnotiť, či je to neznalosť čítať finančné výkazy, úmysel, zavádzanie … na to si urobte vlastný názor.
V práci som si zvykol vyjadrovať sa faktami, precízne, nezahmlievať a takto aj naďalej budem a budem stále dôrazný … a radšej budem mať za menom exSmer, ako byť klamárom.
… ale pozor! … lebo ak by platili zákonitosti z onej rozprávky a klamárovi by narástol nos, niekto by už mohol vyzerať ako Pinokio :).
Celá debata | RSS tejto debaty